HEMZEMİN GEÇİT KAZALARI

“Demiryolu Geçidi”

Balıkesirden tren yolu geçtiği için zaman zaman tren yolu kazaları olmaktadır. Önceleri Vasıf Çınar Caddesi üzerindeki tren yolunun etrafı kapalı değilken burada trenlerin yayaya çarptığı olurdu. Tedbir alındı da en günümüzde böyle bir şey kalmadı. Ancak, yinede o tren yolundaki korkulukları halledip içinden veya üzerinden geçenler hiç bitmedi. Bunları neden yazıyorum? Dursunbey'deki hemzemin geçidi kazası beni çok üzdü.Onun için yazıyorum. Bu ilçemizde bu kazalar zaman zaman yaşanıyor maalesef.

Kaza nasıl oluyor?

Hemzemin geçit üzerinde bir demiryolu aracı ile bir karayolu aracının çarpışmasıyla meydana gelen kazaya hemzemin geçidi kazası denir. Demiryolu araçları, karayolu araçlarının sahip olduğu kısa mesafelerde durma özelliğine sahip değildirler ve demiryolu araçları rayları takip ederler başka bir güzergah üzerinden ilerleyemezler. Bundan dolayı, hemzemin geçit üzerinde meydana gelen bir karşılaşmada, demiryolu araçları mutlak geçiş üstünlüğüne sahiptirler. Karayolu araçları, gelen demiryolu aracına yol vermek zorundadırlar. Ancak; ülkemizde bu gerçeği bilmeyen bir sürü otobüs, kamyon ve minibüs şoförü tren yollarında serbestçe gezinmektedir.

Söz konusu kazalarda trenler, istisnai durumlar dışında ağır hasarı karayolu aracına vermektedirler. Ölüm ve yaralanmalar hep karayolu aracının içerisindeki insanlarda gerçekleşir. Bu tip kazanın gerçekleşmesi tamamen karayolu aracının sürücüsünün suçu olduğu aklımızdan çıkarmamız gerekir. Hemzemin geçit kazası bir tren kazası değildir, bir trafik kazasıdır.

Hemzemin geçitte kaza olmaması için, karayolu aracı sürücüsü trenin mutlak geçiş üstünlüğünü bilmesi ve trene yol vermesi gerekir. Ama genellikle, sürücüler trenin geldiğini bildikleri halde sabırsızca davranarak cengaverlik yapmakta ve trenin geldiğini gördüğü halde önünden geçmeye çalışmaktadır.(Bakınız, Sanayi İkinci Kapı) Bu davranışın sonucu da felakete yol açmaktadır. Bu, tamamen karayolu aracının sürücüsünün suçudur ve TCDD'yi suçlamak gerçekten insafsızlık olur.

 

Bu kazalar nasıl önlenir?

 Hemzemin geçidi ortadan kaldırarak üst geçit yapmak, bariyer kurmak, ışıklı uyarı koymak ya da bekçi dikmektir. (Bunların tamamı günümüzde yapılmıştır. Nadiren de olsa yapılmayan yerler olabilir.) Bu bariyerlerin yapılandırmasının yerel yönetimlerde olduğu söylenmektedir. Lütfen! Demiryolundan geçerken sabırlı olalım, acele etmeyelim, geçiş üstünlüğünün trende olduğunu unutmayalım.

/////

KIRK MEYVA AĞACI

100 yıl önce ABD'de iki bin tür şeftali, yaklaşık iki bin çeşit erik ve neredeyse sekiz yüz çeşit elma yetişiyordu. Bugün çok az bir bölümü hâlâ yetişiyor, bunlar da tarımın makineleşmesi, hastalık ve iklim değişikliği tehdidi altında. Kırk Meyve Ağacı, üzerinde kırk çeşit çekirdekli meyve yetişen tek bir ağaç. Yani şeftali, erik, kayısı, nektar ve kiraz; hepsi bir ağaçta yetişiyor. Yılın bir dönemine, bahar ve yaza kadar normal görünecek şekilde tasarlandı. Bahar gelince pembe ve beyaz renkte çiçekler açıyor ve yazın çeşit çeşit meyve veriyor. Ağacın kırk meyva vermesini sağlayan  Sam Van Aken; şunları söylüyor: “Bu projeyi sadece sanatsal nedenlerle başlatan . Alışılagelmiş gerçeği değiştirmek istedim. Dürüst olmak gerekirse insanların, ağacın çeşitli renklerde çiçek açtığını ve birçok çeşit meyve verdiğini gördükleri o şaşırtıcı anı da oluşturmak istedim. Kırk Meyve Ağacı için kırk sayısını seçtim çünkü Batı boyunca bu sayı, ölçülebilir veya sonsuz olarak görülmez ama saymakla da bitmez, bolluk ve çokluğu gösterir. New York'ta, yüzyıl önce meyve üretiminde lider olan bir yerde yaşamama rağmen projeye başladığımda kırk farklı çeşit meyve bulmakta zorlandım. Araştırma bahçeleri ve eski bostanlar kapatılırken kesilen dalları topladım ve kendi bahçemdeki ağaçlara aşıladım.”

ABD Syracause Üniversitesi'nde profesör olan Sam Van Aken çeşitli meyveleri birleştirerek yarattığı ağacı “çentikli aşılama” isimli bir yöntem kullanarak yaptı. Van Aken, National Geographic'e verdiği röportajda bu fikrin aklına çocukluğunda gördüğü bir aşılama yönteminden esinlenerek geldiğini söyledi.