Balıkesir Anlas Lastik yetkili bayisi Ata Motor Sahibi Levent Aygündüz, motor tutkunlarını doğru lastik kullanmaları konusunda uyardı. Aygündüz, lastik seçiminde doğru bilinen yanlışları DEMOKRAT Gazetesine anlattı.

Balıkesir Anlas Lastik yetkili bayisi Ata Motor Sahibi Levent Aygündüz, motosikletin hiçbir zaman otomobil gibi olmadığını iki teker üzerinde yola tutunduğu için lastik seçimin çok önemli olduğunu söyledi.

Yağışlı havaların motor sürücüleri için her zaman tehlike oluşturduğunu bu nedenle motosiklette güvenli sürüş dendiği zaman akla ilk lastiğin geldiğini hatırlatan Ata Motor sahibi Levent Aygündüz; “Motosiklette lastikler otomobillerdeki gibi düz değil. Bu lastikler seyir esnasında yanlara doğru yatıyor. Temas noktası da arabadan daha az olduğu için lastiklerin güvenlik açısından taze, dişli olması, sağlam olması ve yol ile hava şartlarına uygun olması çok önemli. Bunların dışında güvenli bir şekilde seyir yapabilmek için lastiklerin hava basıncının ideal seviyede olması gerekiyor” dedi.

“MOTOSİKLETTE FREN YAPMAK KOLAY DEĞİL”

Trafikte bir çok araç sürücüsü yanı sıra yayaların motorları taşıttan saymadığını bu nedenle kazalara davetiye çıkarıldığını söyleyen Aygündüz, motorlarında trafikte diğer taşıtlar kadar hakları olduğunu hatırlattı. Aygündüz; “Motosiklette teker sayısı az olduğu için yolu diğer araçlara göre daha az tutuyor. Haliyle otomobiller gibi hızlı bir şekilde duramıyor. Yayalar otomobilden çekindikleri kadar motorlardan çekinmiyor ve yola çıkabiliyor. Motosiklette ani bir şekilde fren yapıldığı zaman hafif olduğu için kaymaya başlıyor. Sonrasında motosiklet sürücüsü de düşüyor. Bunları bir çok vatandaş bilmiyor.  Özellikle ıslak ve soğuk zeminlerde lastikler sertleştiği için yol tutuşu azalıyor. Böyle bir durumda yayaların aniden yola atlaması durumunda motosikletin güvenli bir şekilde durması neredeyse imkansız hale geliyor” dedi.

LASTİKLER DOĞRU ZAMANDA

DOĞRU ŞEKİLDE KULLANILMALI

Motosiklet bir tutkunun ötesinde bir çok kişi için aynı zamanda ticari bir araç olduğunu ifade eden Aygündüz, ticari motorlarda lastiklerin daha çabuk aşındığına dikkat çekti. Motosiklette de otomobil gibi yaz ve kış lastiği olduğunu belirten Levent Aygündüz, kış aylarında kış lastiklerini bahar aylarında ise yazlık lastikleri kullanmalarının daha sağlıklı olabileceğini söyledi. Aygündüz sözlerine şu şekilde devam etti: “Motosikletleri ile işlerini yapan vatandaşlarımız özellikle kış aylarında lastiklerine çok daha fazla dikkat etmeleri gerekiyor. Sürekli motosiklet üzerinde oldukları için kış aylarında kışlık lastikler kullanmalarını, bahar aylarına doğru da yazlık lastiklerini kullanmalarını tavsiye ediyorum. Burada tabii ki lastiğin montajı ve balans ayarı da çok önemli. Bunlara da dikkat edilmediği zaman sürücünün dengesini bozabiliyor ve kaza yapmasına sebep olabilir. Bu hem kendisine hem çevreye zarar verir. Motosiklet kullanan bir sürücü ara ara lastiklerini kontrol etmesi gerekiyor. Lastik diyerek geçmemesi lazım.”

UYGUN OLAN EBATLARDA LASTİK KULLANMAK GEREKİYOR

Motosiklet kullanıcılarının lastik seçimlerinde zaman zaman farklı ölçülerde lastikler almak istediklerini ancak bunun doğru olmadığını savunan Aygündüz: “Bir motosiklet sürücüsü lastik almak istediği zaman motosikletine uygun olan lastiği seçmesi gerekiyor. Yani motosikletine takabileceği uygun lastik 130 oranındaysa bundan farklı lastik almaması gerekiyor. Sürücü isterse farklı oranlarda da lastik takabilir ancak bu motosikletin üreticisi uygun olan oranlarda takmış zaten. Bundan farklı lastik takmayı da tavsiye etmiyoruz” diye konuştu.

MOTOSİKLETTE LASTİK SEÇERKEN NEYE DİKKAT ETMEK GEREKİYOR?

Motosiklette lastik seçerken radyal lastiklerin kullanılmasını tavsiye eden Levent Aygündüz, naylon lastiklerin çabuk sertleştiğini ve aşındığını belirterek güvenlik açısından radyal lastiklerin kullanılmasını önerdi. Ata Motor sahibi Levent Aygündüz: “Lastiklerin derinliği 1.6 mm’nin altına düşmemesi gerekiyor. Muayenedeki limit de zaten budur, bunun altına düşerse eğer muayeneden motosiklet geçemiyor. Lastikler bu derinliğe geldiği zaman değişmesi gerekiyor. Biz Ata Motor olarak tüm motosiklet camiasının kullanımına göre lastik temin ediyoruz. Burada lastik seçerken ilk olarak dikkat edeceğimiz hususlardan birisi de motosikletin ne şekilde kullanılacağı. Yani hız mı yapacak, dağda mı gezecek bunun gibi kriterlere dikkat etmemiz gerekiyor. Ekonomik olsun diye genel olarak naylon lastikler tercih ediliyor ancak çok doğru olmuyor. Naylon lastikler çok çabuk serleşiyor ve yola iyi bir şekilde tutunamıyor. Naylon lastikler sağa ve sola çok fazla esniyor. Fakat radyal lastikler motosiklet kullanıcılarının tercih etmesi gereken lastik. Çünkü radyal lastikler virajlarda, frenlemede çok daha iyi sonuçlar veriyor. Tabi bu biraz daha ihtiyaç meselesi. Paket servis ile uğraşanlar çok fazla hız yapmadığı için naylon lastik kullanabiliyor. Ancak soğuk havalarda frenlemede sürücüye olumsuz olarak yansıyabiliyor. Naylon lastik çabuk aşınır, kayar, virajlarda verim vermez. Lastiklerin üzerinde tabakalar mevcut. Radyal dediğimiz lastikler çelik kuşaklar ile bağlı bir sırta sahip. Bu da lastiğe neresinden basarsanız basın etrafına bu kuvvetin eşit dağılmasını sağlar. Fakat naylon lastiklerde motor bir yere yaslandığında balon gibi lastik her an her yerden patlayabilir. Bu sebeple de biz radyal lastikleri öneriyoruz. Bu konuların dışında lastiğin kullanım ömrü 10 yıldır. İyi bir şekilde saklanmış bir lastik rafta 5 yıl kadar bekleyebilir. Güneş görmeyen, rutubetsiz ortamda güzel bir şekilde saklanmış lastikler 5 yıla kadar alınabilir ve kullanılabilir. Lastikler motosiklete takıldıktan sonra yaklaşık 2 yıl içerisinde bitiyor. Çünkü yere daha fazla yük bindiği için kullanım süresi de bir o kadar kısalıyor” diye konuşarak sözlerini noktaladı.HABER: ADEM KARANFİL