Balıkesir’deki sigorta şirketlerinin temsilcileri vatandaşın genelde internetten yada bankalardan yaptırdığı sigortalar sebebiyle mağdur olduklarını söylediler. İnternetten yaptırılan ucuz sigorta ve kasko kaza veya yangın sonrası birçok nedenden karşılıksız çıkabiliyor.

Balıkesir’de yerel olarak faaliyet gösteren sigorta şirketleri internetten ve bankadan yaptırılan sigortalarda yaşanan mağduriyetler, sigorta fiyatlarındaki değişkenliğin sebepleri ve merdiven altı şirketlerden doğan zararlar konusunda DEMOKRAT Gazetesi’ne açıklamalarda bulundu.

 

UCUZ SİGORTA MÜŞTERİSİNİ MAĞDUR EDER

Balıkesir’de 20 yıldır sigortacılık yapan Elmalı Sigorta sahibi Selim Elmalı,  babasından miras kalan aile mesleği sigortacılı eşi ile birlikte Balıkesir merkezde sürdüklerini belirtti. Selim Elmalı, vatandaşları  özellikle internetten yaptırdıkları ucuz sigortalar konusunda uyararak bu tip yaptırılan sigortaların bir çok şeyi karşılamadığını daha sonrasında müşterinin başına gelen bir olayda mağduiyetet neden olduğunu söyledi.

Pandemide araç yoğunluğu olmadığı için kaza, kaza olmadığı içinde sigorta şirketlerinin kar oranlarının arttığını söyleyen Elmalı; sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Sigorta sektöründe ki fiyat farklılıkları sebeplerinden çok. Aslında bir fon yapısına sahip olması gerekiyor sigorta şirketlerinin. Dünya genelinde sigorta şirketleri böyle aslında ama Balıkesir ve Türkiye’de böyle değil. Bunun sebebi de devletimizin sigorta şirketlerini serbest piyasa olarak bırakmalarından ve bunun sonucunda şirketler arasında doğan rekabetle fiyatlar arası da oynama olabiliyor. Sektörel olarak baktığımızda sigorta müdürleri çok fazla değişiyor ve onlardan doğan çılgınlıklar neticesinde fiyatlarda bu denli oyamalar oluyor. Fiyatlardaki değişimlerin çok olmasının sebebi aslında rekabet ortamının çok olması.

İnternet  ve banka gibi satıcılarla rekabet etmesi çok güzel aslında ama adaletli olursa.

Türkiye’de sigorta şirketleri bankanın şirketi ancak yurt dışında sigorta şirketleri banka sahibi. Avrupa birliğine baktığın zaman ülkemizde fonlamada yanlışlık var. Sigorta şirketlerimizin hepsi bir bankaya ait acenteye diyorlar ki “sen banka ile birlikte rekabet et” bu çok güzel ama adil değil. Pandemi sürecinde zorunlu poliçeler kesildiği için ve bu tarz işler yürüdü çok fazla aksamalar olmadı bu nedenle de sektörel olarak bir itibar kaybı yaşamadık. Sigorta şirketleri rakamları ile kar elde ettikleri için trafikte yoğunluk oluşmadı, kaza oranları düştü, ölüm tazminatları azaldı bu şekilde bir kar elde ettiler. Tabi hazine müsteşarlığına bağlı olduğu için sigorta şirketleri burada bir oto kontrol yaptı marketler gibi fiyatlarda yükseltmeye gitmediler aslında bakıldığında salgın sürecinde en adaletli fiyatlandırmayı sigorta şirketleri yaptılar. Pandemi süreci yasaklar varken ve yasakların kalmasıyla birlikte de sigorta fiyatlarına her hangi bir zam oluşmadı aksine fiyatlarda bir düşüş yaşandı.”

 

“VATANDAŞ BİLİNÇLENDİRİLMELİ”

Vatandaşın neye yada hangi konuya sigorta yaptırması gerektiği konusunda bilinçsiz olduğunu ve tüketici yanında yeni yetişen neslin bilinçlenmesi gerektiğini söyleyen Selim Elmalı; “Sektörde bir çok okuldan yetişip gelen öğrenci var okullarda onlara yeterli bilgi verilmediği içinde acenteler de bir artış var. Okuldan çıkan çoğu öğrenci hemen bir dükkan açıp sigortacılık yapmaya kalkıyor ancak işi bilmediği içinde bir sene gibi bir süreçte kapatmak zorunda kalıyor. Aslında acentelerin çok olması güzel bir şey rekabet ortamı oluşuyor ancak bilinçsizce acente, şirket açmaları yanlış.

Bunun yanında yasal ve hukuki düzenlemeler olarak biz sigorta şirketlerinin çok eksikleri var. Konu vatandaş olduğunda her şeye sahip ancak bizler bu konuda çok eksik kalıyoruz. En çok sıkıntı çektiğimiz konu ise fiyatların tek taraflı belirlenmesi ve bu fiyatların bize sorulmadan direkt olarak müdürlükler tarafından bize verilmesi bizi fiyat konusunda belirleyin bir unsur olarak görmemeleri en büyük sıkıntımız.

Biz aslında kazancımızı ne kadar yükseltirsek daha fazla istihdam sağlarız ancak önce bizi fiyat belirleme konusunda belirleyici unsur olarak görmeleri gerekiyor bu sayede devletimize daha fazla katkı sağlamış olacağız” dedi.

 

“FİYATLARI ÇOK DÜŞÜK VEREBİLİYORLAR”

15 yıldır Balıkesir’de sigortacılık yapan ve 2020 yılında pandeminin gelmesi ile yaşadığı zor durumlar neticesinde sigorta şirketini kapatmak zorunda kalan Hilal Demirözer Yarbaoğlu, yeni açılan acenteler hakkında ve uyguladıkları yanlış fiyat politikasından dolayı kendilerinin sıkıntı çektiklerini dile getirdi. Konuşmasına şu ifadelerle devam eden Yarbaoğlu: “Pandeminin hayatımıza girmesi ile birlikte iş yerlerimizde çalışamadık evden çalışmak zorunda kaldık. Evden çalışmaya başlayınca devlette şöyle bir düzenleme çıkardı ve vatandaşa bir olanak sağladılar trafik sigortalarını zorunluluğundan muaf tuttular. Ancak trafik sigortası olmadan trafiğe çıkan araç sahipleri kaza yaptıklarında zor durumda kalacaktı. Bu zorunluluktan çıkan trafik poliçesi bizi de kötü etkiledi kazançlarımızı çok fazla etkiledi. Sigorta fiyatlarının her sigorta şirketinde farklı olmasının sebebi serbest piyasada çalışıyor olmamız kendi sigorta fiyatlarımızı kendimiz belirliyor olmamızdı. Buda sigorta şirketleri arasında rekabete yol açıyordu. Piyasaya yeni giren sigorta şirketleri de kendini kanıtlamak ve müşteri çekebilmek için fiyatlarını çok düşük verebiliyorlar. Bizim motosikletlere kestiğimiz poliçeleri arabalara kesmeleri bizleri zor durumda bırakıyor. Düşük kesilen her poliçe yaşanabilecek bir kazada çıkan tazminatları karşılamamız konusunda bize sorun yaşatıyor. Acenteler ne kadar rekabet anlamında iyi olsa da bu nedenle çok fazla olması bizi kötü etkiliyor”

 

“ASIL SORUN DENETİMSİZLİK”

Sigortacıların en çok sıkıntı çektiği konunun merdiven altı, kaçak olarak işlem yapan sigortacılar olduğunu söyleyerek bu konunun denetim ile çözüm bulabileceğini ifade eden Yarbaoğlu, vatandaşın internetten ve bankalardan aldıkları poliçelerde yaşayabilecekleri kazalardan sonra kendilerine muhatap bulamayacaklarını açıkladı. Hilal Demirözer Yarbaoğlu: “Banka ve internet satışlarının önüne geçemiyoruz kredilerde indirim yada kredileri vermeme durumu oluyor. İnternete zaten bir müdahalemiz söz konusu değil. Ancak şu var acenteden poliçe aldığınızda muhatap bulabiliyorsunuz ama internetten bir poliçe aldığınızda arkanızda durabilecek veya kaza anında size destek verebilecek birini bulamıyorsunuz.

Bankadan kesile poliçelerde de aynı şey oluyordu veya banka bizleri yönlendiriyordu biz gidip müşterinin işini hallediyorduk. Bu nedenle rekabeti de 10 TL 20 TL ile sınırlandırmayıp sabit fiyat yapılması lazım özellikle zorunlu poliçelerde.

Merdiven altı acentelerinde denetimlerle birlikte acil olarak kapatılması gerekiyor. Aslında acenteler ve sigorta şirketlerinin çektiği en büyük sıkıntı denetimsizlik ve yasal düzenlemelerde ki eksiklikler. Vatandaşı korumak adına birçok yasal ve hukuki şey var ancak aynı husus sigorta şirketleri için yok.

Biz vergimizi verip okulumuzu okuyarak dükkanımızı açarken merdiven altı sigortacılık yapmaya çalışan, kaçak yollarla sigortacılık yapan bir çok şahıs mevcut Türkiye’de ve Balıkesir’de bunların hepsinin altında da denetimsizlik yatıyor asıl sorun denetimsizlik.” şeklinde konuştu.